top of page
Zoeken

7 uitdagingen waar elke (startende) ondernemer mee worstelt (inclusief de betaalbare oplossingen)

In de eerste jaren van het bedrijfsleven komen kleine bedrijven voor veel verschillende uitdagingen te staan. Sommige zijn moeilijker te overwinnen dan andere en volgens de statistieken gaan 20% van de kleine bedrijven ten onder in het eerste jaar. Dit is een percentage waar geen enkele startende ondernemer blij van wordt.

Veelvoorkomende zakelijke problemen en uitdagingen zijn eigenlijk eenvoudig op te lossen. Vaak merk je dat je een stap terug moet doen, je pijnpunten moet beoordelen en je strategie moet heroverwegen. In deze blog bespreken wij veelvoorkomende uitdagingen waarmee kleine bedrijven te maken krijgen en bieden wij betaalbare oplossingen zonder moeilijke en ingewikkelde vakjargon.


Vergeet dit bericht niet te delen via social media! Help je mede ondernemer om uitdagingen te overwinnen.

tarieven boekhouder, zzp zorg, zzp worden, meer klanten, ondernemer

Klanten vinden

Dit is een probleem waar elke ondernemer eigenlijk mee te maken heeft. Hoe zorg ik voor meer en goede klantenwerving? Zelfs bedrijven zoals Apple worstelen hier dagelijks mee. De verkoopmedewerkers zijn dagelijks bezig om nieuwe klanten binnen te halen. Uiteindelijk zorgen potentiƫle klanten voor nieuwe omzet.


Maar voor kleine bedrijven is de uitdaging nog groter. Hoe kun je klanten vinden als je geen naamsbekendheid hebt? In de praktijk zijn er zoveel kanalen die je kan gebruiken, maar hoe weet je welke je prioriteit moet geven?


Voor het vinden van klanten via de juiste kanalen kan gekozen worden om een marketingbureau in te schakelen. Het inschakelen van een marketingbureau gaat echter gepaard met hoge kosten. Niet elke startende ondernemer heeft budget hiervoor. Als dit iets is waar je mee worstelt, ben je niet de enige: ruim de helft van de ondernemers geeft aan dat klantenwerving hun primaire marketingdoelstelling is.


Wat is de oplossing?

Het vinden van klanten begint met uitzoeken van wie de ideale klant is. Het gaat erom dat de diensten en producten van je onderneming onder de aandacht komen bij de juiste mensen. Maak een sjabloon van hoe de ideale klant eruit ziet, wat ze doen en waar ze online te vinden zijn, via welk platform je ze kan benaderen, etc. Door dit te doen weet je wie jouw ideale klant is, wat ze zoeken en waar je ze kan vinden.


Het maken van zeer gedetailleerde sjabloon kan de bedrijfsresultaten significant verbeteren. Zodra je de ideale klant voor ogen hebt, kun je beginnen met het aanbieden van diensten en producten die specifiek zijn afgestemd op je ideale klant en deze delen via de kanalen waar zij zich bevinden. Een simpele oplossing maar dit is toch iets waar veel bedrijven nat gaan.


Vergroten van de naamsbekendheid

Als jouw klanten niet weten wie jij bent, hoe kunnen zij dan jouw producten of diensten afnemen? In termen van succes stellen 70% van de marketingmanagers dat naamsbekendheid voor het publiek waardevoller is dan directe verkopen. Om deze reden hebben de meeste marketingmanagers naamsbekendheid als primaire doelstelling. Deze focus komt grotendeels omdat het opbouwen van naamsbekendheid helpt bij het creƫren van vertrouwen bij de mensen. Mensen kunnen hierdoor het merk associƫren met de producten of diensten. Als eindresultaat creƫert het meer vertrouwen in de diensten of producten en dit zal uiteindelijk leiden tot meer verkopen.

Als klein bedrijf lijkt het soms alsof de grootste namen van vandaag uit het niets zijn opgedoken. Hoe zijn ze een gerespecteerd merk geworden? Hoe zijn ze zo snel gegroeid? Kan jouw bedrijf ook zo groeien?


Natuurlijk gebeurde het harde werk, de mislukkingen en afwijzingen van de meeste van deze bedrijven achter de schermen. Maar er zijn strategieƫn om het woord over je merk te verspreiden en een uitstekende reputatie op te bouwen die je meteen kunt gaan gebruiken.


Wat is de oplossing?

Er zijn veel manieren om de naamsbekendheid te verspreiden. Onderstaand hebben wij drie manieren toelichten die het goedkoopst en makkelijkst zijn door te voeren. Het gaat om public relations (PR), co-marketing en bloggen.


PR: Public relations gaat minder over het betalen voor een plek in een nieuwsblog en meer over het focussen van je stem en het vinden van je plek in de markt. In plaats van dat je als ondernemer je product direct verkoopt aan het publiek, verkoop je jouw diensten of producten via een recensie van een derde. Hierbij kan gedacht worden dat de producten of diensten in de media komen om zo meer sales te generen of door gebruik te maken van een influencer die je producten of diensten aanraadt.


Co-marketing: Door samen te werken met een ander merk kan je een deel van hun imago, naamsbekendheid en reputatie gebruiken om meer naamsbekendheid te creƫren buiten je eigen kring. Het is een fantastische manier om een groot aantal nieuwe contacten te krijgen naast je organische marketinginspanningen. De kanttekening is wel dat jij het andere merk/onderneming ook iets te bieden moet hebben.


Bloggen: Het runnen van een consistente blog van hoge kwaliteit helpt ook om naamsbekendheid op te bouwen. Een blog helpt niet alleen om verkeer naar de website te genereren, het kan ook helpen om dit verkeer om te zetten naar leads. Verder levert het ook een bijdrage aan het creƫren van autoriteit in de branche en het positioneren van vertrouwen.


Leading generation

boekhouder, boekhoudkantoor, wat doet een boekhouder, zzp accountant

Een ander probleem dat de meeste kleine bedrijven delen is leadgeneratie. Veel ondernemers benoemen dit als een van de topprioriteiten en belangrijkste uitdagingen. Mede omdat het ook de continuĆÆteit van de onderneming waarborgt.

Daarom is het genereren van leads die zowel van hoge kwantiteit als van hoge kwaliteit zijn een belangrijke doelstelling. Een succesvolle leadgeneratie verandert websitebezoekers in potentiƫle nieuwe klanten om meer omzet te realiseren. Maar hoe doe je dit op een eenvoudige manier zonder onnodige poespas?


Wat is de oplossing?

Verreweg de meest eenvoudige manier om mee leads te realiseren is het optimaliseren van de bestaande website voor meer conversie. Een website is in deze tijd bijna ondenkbaar. De website is de meest essentiƫle tool om websitebezoekers te veranderen in nieuwe klanten. Open je website en stel jezelf de volgende vragen:

  • Begeleidt elke webpagina de bezoeker duidelijk om actie tot contact te ondernemen?

  • Werken alle formulieren die worden gebruikt op de website en zijn deze nadat ze zijn ingevuld bruikbaar?

  • Gebruik Google Analytics om te analyseren welke pagina’s vaker worden bezocht dan de andere en stel jezelf de vraag waarom deze pagina's juist vaker worden bezocht;

Implementeer vervolgens conversietools zoals:

  • Pop-ups om bijvoorbeeld een chat te starten. De klant is al voor 90% zeker om jouw diensten af te nemen. Via de chat hoef jij de klant voor de overige 10% te overtuigen.

  • Hallo bars om nieuwe klanten te laten abonneren op nieuwsbrieven. Je bouwt hiermee een e-maildatabase. Deze database kan je gebruiken om jouw diensten en producten direct aan te bieden of je kan het gebruiken om met ze in contact te komen.

Bestaande klanttevredenheid vergroten:

Klanttevredenheid is een geweldig middel omdat:

  • Positieve ervaringen verleiden klanten om extra aankopen te doen en terugkerende loyale klanten geven meer uit,

  • Tevreden klanten houden zich bezig met mond-tot-mondreclame, helpen dus met gratis marketing,

  • Het is goedkoper om een bestaande en tevreden klant te behouden dan om een nieuwe klant aan te vinden.

Helaas kan het als klein bedrijf moeilijk zijn om klanten te verrassen op de manier die ze willen. Een gebrek aan medewerkers of een aftersalesteam om klanten te helpen, kan het een uitdaging maken om hun problemen bij te houden en het op te lossen. Verder speelt het gebrek aan vermogen of budget ook een grote rol. Om optimale klanttevredenheid bereiken en hen promotors te maken van je bedrijf, moet je de verwachtingen overtreffen en ongeƫvenaarde ervaringen bieden.


Wat is de oplossing?

Het kost tijd en moeite om bestaande klanten te veranderen tot loyale fans. Onderstaand zijn enkele stappen om je te krijgen in de juiste mindset:

  • Begrijp waarom je klanten jou hebben gekozen en wat ze nodig hebben;

  • Stel concrete verwachtingen aan het begin van de opdracht en overtref deze verwachtingen;

  • Innoveren hoe je onverwachte extra's kunt bieden die boven en buiten gaan;

  • Blijf klanttevredenheid meten en verbeter de klantervaring. Gebruik een klanttevredenheidsonderzoek;

  • Zet een loyaliteitsprogramma op zoals een strippenkaart.

Wanneer je de behoeften en verwachtingen van de klanten begrijpt en aan hun wensen voldoet zal dit op lange termijn lonen. Je klantenbestand zal loyaal worden aan jouw bedrijf. Uiteindelijk is een blije klant een gelukkige klant.


Werven van de juiste arbeidskracht

Gefeliciteerd! De onderneming maakt grote stappen en groeit lekker door. Opdracht na opdracht wordt binnengehaald. Waar kleine bedrijven mee worden geconfronteerd is, de arbeidskwaliteit. Ondernemers hebben moeite met het vinden van de juiste arbeidskracht om het team te versterken en de zakelijke doelstellingen te realiseren. Een nieuwe werknemer direct een contract aanbieden brengt toch enige risico’s met zich mee. Uiteindelijk heeft een werkgever grote verantwoordelijkheden.

Vaak wordt als oplossing gekozen om een uitzendbureau of wervingsbureau in te schakelen. Het bedrijf beoordeelt in deze periode in hoeverre de werknemer geschikt is en past binnen het team. Het grote nadeel ervan is dat een wervingsproces zoals hierboven beschreven snel de duizenden euro’s kan inlopen per nieuwe werknemer. Kleine bedrijven lopen al snel tegen het probleem aan dat er geen budget is om voor iedere nieuwe werknemer duizenden euro’s uit te geven.


Wat is de oplossing

Steek voldoende tijd in het wervingsproces. Voer niet ƩƩn maar misschien twee of drie gesprekken met de sollicitant in het bijzijn van andere functionarissen. Vraag feedback van de andere functionarissen wat zij vonden van de sollicitant. Waarom moet het deze sollicitant zijn en geen ander sollicitant. Verder is het altijd van belang om het gesprek voor te bereiden en te achterhalen wat een sollicitant kan bieden voor jouw onderneming. Het gaat niet om het aannemen van nieuw personeel alleen, zodat het werk gedaan kan worden. Het gaat om aannemen van nieuw personeel zodat het werk gedaan kan worden en de onderneming naar een nieuw niveau kan worden getild. Verder is het altijd verstandig om te beginnen met een tijdelijk contract. Dit geeft het bedrijf genoeg tijd om een beeld te vormen over de nieuwe kracht. De nieuwe kracht moet passen in het team, cultuur, werkniveau, etc.


bedrijfsvoering beheren

Zodra je werknemers in dienst hebt, is de volgende uitdaging zorgen voor een efficiƫnte bedrijfsvoering. Het is van belang dat het team op de hoogte is van processen en beschikt over tools om het werk zo effectief en efficiƫnt mogelijk te verrichten.

Als ondernemer kan je niet overal tegelijk zijn om het team te ondersteunen. Kleine bedrijven lopen tegen het probleem aan dat ze geen adequate feedback ontvangen van de werknemers om zo inefficiƫnties op te sporen.


Wat is de oplossing?

Communicatie is de makkelijkste manier om de bedrijfsvoering te optimaliseren. Simpelweg door met werknemers te praten kan men al veel te weten komen over welke punten extra aandacht vergen. Dit lijkt een hele simpele oplossing maar communicatie blijft in de praktijk toch niet zo vanzelfsprekend te zijn. Verder kan gedacht worden aan een anonieme werknemerstevredenheidonderzoek. Dit is een goede manier om feedback te ontvangen van alle werknemers binnen een organisatie. Het hoeft geen enquĆŖte te zijn van meer dan 100 vragen. 10 vragen is al genoeg om feedback te ontvangen van de werknemers. Gebruik Google formulieren om een enquĆŖte gratis op te zetten.


Een gelukkige werknemer zal twee keer zo harder lopen om bedrijfssucces te realiseren dan een werknemer die ongelukkig is op het werk of die niet wordt gehoord.


Financiƫle planning

financiele administratie, financiele, zzp boekhouding, boekhouder rotterdam, boekhouder den haag

Meer financieel vermogen kan zorgen voor een effectieve en efficiƫnte bedrijfsvoering om zo de kwaliteit van de producten of diensten te verbeteren. Veel kleine (startende) bedrijven lopen al snel tegen het probleem aan dat er een gebrek is aan financieel vermogen of cashflow. Vaak wordt ook genoemd dat een positieve cashflow een grote uitdaging is.


Naar de bank stappen om extra cashflow te compenseren is ook onbegonnen werk. Van startende bedrijven eisen banken veel zekerheid als het gaat om het terugbetalen van een lening. Bedrijven die niet eens drie jaar actief zijn, kunnen al helemaal fluiten naar een lening.

Hierdoor kan financiƫle planning met beperkte middelen en budgetten complex zijn voor kleine bedrijven.


Wat is de oplossing?

Hiervoor raden wij het aan om een bedrijfsaccountant of een financieel adviseur in te schakelen. Zij kunnen ondersteuning bieden bij het analyseren van de financiĆ«le situatie en de zorgen dat je de juiste beslissing neemt. Een specialist is een ā€˜ā€™must’’ om niet tegen ongewilde toekomstige verassingen te staan. Je kunt hiervoor ons benaderen. Ontdek meer over onze diensten via hier of ga zelf opzoek naar een specialist bij jou in de buurt.


Tot slot

In dit korte artikel hebben wij beschreven tegen welke knelpunten kleine ondernemers aanlopen en hoe je deze eenvoudig kan tackelen. Naast de gegeven tips kunnen er natuurlijk nog meer mogelijkheden bedacht worden. In dit artikel hebben wij gefocust op goedkope oplossingen die vrijwel elke ondernemer kan toepassen. Deel dit artikel via social media om nog meer mensen ervan op de hoogte te stellen.


Frequent posten wij artikelen over allerlei zakelijke onderwerpen. Benieuwd wat er tussenstaat? Klik dan hier. Kom je er na het lezen van dit artikel nog steeds niet uit of zie je boom door bos niet meer? Onze specialisten staan klaar om jou te helpen. Klik hier om contact met ons op te nemen.


Disclaimer

Met dit artikel willen wij je zo goed mogelijk geĆÆnformeerd houden. Hoewel uiterste zorg is besteed aan de inhoud van dit artikel, aanvaardt de schrijver noch Finance Insider enige aansprakelijkheid voor onvolledigheid, onjuistheid of gevolgen hiervan.

223 weergaven
bottom of page